STADGAR FÖR FALUPENSIONÄRERNAS BRIDGEKLUBB
Antagna vid årsmöte 1996-09-16. Reviderat den 2005-10-24, efter extra årsmötes beslut om utträde ur DALAPENSIONÄRERNAS BRIDGEFÖRBUND .
§1 Klubbens ändamål
Falupensionärernas Bridgeklubb (FPBK), som tillkom 19 september 1978, har till ändamål att propagera för bridgespelet och genom information och utbildning verka för bridgespelets utveckling och spridning bland pensionärer inom Falu kommun samt att eftersträva, att den sociala dimensionen får stor plats i spel och samvaro.
§2 Organisationstillhörighet
Klubben var medlem i DALAPENSIONÄRERNAS BRIDGEFÖRBUND, (DPBF) fram till 2005-10-24.
§ 3 Medlemskap
Till medlem i klubben kan antas den som har någon form av pension. Klubben kan dock som medlem anta även person med närstående ställning till medlem eller annan person som klubben finner lämplig.
§ 4 Verksamhetsår
Klubbens verksamhets- och räkenskapsår är 1 juli - 30 juni.
§ 5 Styrelse
Klubbens verksamhet leds av en styrelse bestående av ordförande, sekreterare, kassör samt en eller två övriga ledamöter jämte två suppleanter att vid förfall för ordinarie ledamöter träda i deras ställe.
Ledamöter och suppleanter väljs vid årsmöte enligt vad som anges i 9 § nedan.
Styrelsen skall arbeta efter de riktlinjer, som stadgarna föreskriver och årsmötet beslutat. Den äger därvid rätt att i erforderlig utsträckning utse därtill skickade och lämpliga medlemmar att utföra de uppgifter, som ligger inom styrelsens ansvarsområde.
§ 6 Firmateckning
Klubbens firma tecknas av styrelsen och den styrelsen särskilt utser.
§ 7 Revisorer
För granskning av styrelsens administrativa och ekonomiska förvaltning utser årsmötet två revisorer och en suppleant enligt vad som anges i 9 § nedan.
§ 8 Avgifter
Medlems- och spelavgifter fastställs av årsmötet.
§ 9 Klubbmöten
Ordinarie årsmöte hålls senast tredje veckan i september.
Motioner avseende årsmötet skall vara styrelsen tillhanda senast under andra veckan i augusti.
Extra klubbmöte skall hållas, när styrelsen eller minst en tredjedel av medlemmarna påkallar det.
Styrelsen kallar medlemmarna till årsmöte/extra klubbmöte minst fjorton dagar i förväg.
Vid ORDINARIE årsmöte skall följande behandlas:
1. Val av ordförande för mötet
2. Val av sekreterare för mötet
3. Val av två medlemmar att jämte ordföranden justera mötesprotokollet
4. Fråga om kallelse till mötet har skett enligt stadgarna
5. Styrelsens och revisorernas berättelse
6. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen
7. Beslut om medlems- och spelavgifter
8. Beslut om ändring av högsta belopp, som ställs till styrelsens förfogande för interna kostnadsersättningar och arvoden under nästkommande verksamhetsår
9. Val av styrelse
a. ordförande
b. sekreterare
c. kassör
d. en eller två övriga ledamöter
e. två styrelsesuppleanter
Val av två revisorer
Val av en revisorssuppleant och
Val av två valberedare varav en är sammankallande
Mandatperioden är normalt ett (1) år.
10. Övriga frågor.
§ 10 Stadgeändring
För ändring eller komplettering av klubbens stadgar fordras beslut på ordinarie årsmöte, biträtt av minst två tredjedelar av närvaranderöstberättigade medlemmar.
§ 11 Klubbens upplösning
För upplösning av klubben fordras beslut härom vid två klubbmöten med minst två månaders intervall. Ett av mötena skall vara ordinarie årsmöte. Minst två tredjedelar av de vid varje möte närvarande röstberättigade skall ha biträtt beslutet.
I anslutning till beslut om upplösning skall också beslutas om förfarande med klubbens kvarvarande tillgångar.
© Copyright 2004-2025